lika för alla!

Jag är fruktansvärt trött på en del kunder, särskilt är det damer.

Vi har ett system som är fantastiskt när det gäller läkemedel, ingen behöver betala mer än 1800 kronor för läkemedel innom loppet av 12 månader, förutsatt att det läkemedel man får ingår i högkostnadsskyddet,det är läkemedelsverket som beslutar vilka dessa är.

Apoteket AB är ålagda att erbjuda det billigaste lagerförda läkemedlet med samma substans, om kunden väljer att inte byta till detta får hon/han betala mellanskillnaden själv, helt utanför högkostnadsskyddet.

Jag ska ge er ett exepel
Ett förskrivet läkemedel heter xxxx och det kostar 750 kronor, på apoteket finns ett utbytbart läkemedel som heter yyyy och det kostar 150 kronor, båda innehåller ämnet cccc alltså samma verksamma ämne. Om kunden nu har ett frikort och inte vill byta får hon betala 500 kronor trots frikortet. Det finns ett undantag för detta och det är om det finns medicinska skäl till att utbyte ej ska ske, då ska läkaren meddela oss på apoteket detta på receptet.

Har man otur som jag hade idag så får man höra att
-"jag har faktiskt betalt skatt i 40 år så jag ska ha det som doktorn skrivit"
- det får du om du vill men du MÅSTE betala mellanskillnaden

Tror ni hon lyssnade på min förklaring till detta?
Nä, trodde väl det, folk är förbannat dåliga på att lyssna
Kunden sliter recepten ur handen på mig och går därifrån!

Kommentarer
Postat av: F

Det där hade jag ingen aning om! Men jag tycker självklart att som kund får man inte bete sig hur som helst. Kunderna måste inse att ni som arbetar på apoteket inte ansvarar för reglerna. Jag tycker att man ganska ofta ser att servicepersonal råkar ut för otrevligheter av folk som inte skiljer på sak och person. "Skjut inte budbäraren" är det som gäller.

2007-10-17 @ 15:45:29
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: ejmis

Nu har jag lärt mig något nytt...trist att folk beter sig så illa ibland...

2007-10-17 @ 21:01:06
URL: http://ejmis.blogg.se
Postat av: Helena

Inte kul i såna lägen. Den där eviga repliken att jag har betalt skatt i 40 år är så trist. Idén med skatter etc är ju det alla ska betla vad man kan och sen skall en massa gemensamt fungera. Då är det väl smart att göra som apoteket gör. Varför lägga en massa skattemedel till läkemedelsföretagen?
Sen håller jag med om att man inte ska skjuta budbäraren. Fast jag erkänner att jag själv gör det ibland. Gnäller på servicepersonal alltså. Ha det så bra!

2007-10-17 @ 21:26:23
URL: http://gutta.blogg.se
Postat av: Vaniljis

Ja, du! Det var bättre förr tänkte säkert hon... Men en del är väldigt rädda för dessa nya "lågprismärken". (750-150=500?? ;)
Kramis

2007-10-18 @ 04:26:21
URL: http://vaniljis.blogg.se
Postat av: Pia

man kan väl räkna fel, haha

2007-10-18 @ 18:22:33
URL: http://mammipiha.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0